Thom van den Eijnden

Senior Financieel Analist

Je raakt hier nooit uitgeleerd!

Financiële professionals duiken graag in de cijfers van hun klanten, natuurlijk, daar zijn ze financials voor. Maar het contact met die klant, het gesprek aangaan over de wereld achter die cijfers, dat geeft het werken met cijfers extra glans. Daar kan onze collega Thom van den Eijnden over meepraten.

In september dit jaar, 2022, werkt Thom (26) alweer vijf jaar voor BDO, op de Accountancy & Bedrijfsadvies-afdeling van onze vestiging in Roosendaal. Als Senior Financieel Analist is hij het aanspreekpunt voor zijn klanten in de mkb-praktijk. Die klanten zijn over het algemeen middelgrote ondernemingen, in uiteenlopende branches; van handel en vastgoed tot de zorg. “Daarnaast begeleid ik collega’s bij het verwerken van administratie en het voorbereiden van jaarrekeningen, btw-aangiftes en diverse rapportages voor onze klanten.”

Nieuwe inzichten

Die ‘formele stukken’ bespreken met zijn klanten, vindt Thom het leukste aan zijn baan. “En dan met name met de klanten die minder thuis zijn in de materie en daardoor zelf niet in staat zijn de juiste informatie uit hun cijfers te filteren. Die mensen kan ik echt nieuwe inzichten geven. De ogen laten openen, zeg maar.  Dat geeft me echt het gevoel dat ik van meerwaarde ben voor die persoon en onderneming. Uit zo’n klantgesprek komt bovendien altijd weer meer nieuwe informatie voor onszelf, zodat we de klant nog beter leren kennen en van dienst kan zijn. En dat zorgt weer voor een nog fijnere samenwerking.”

Dat diepgaande klantcontact vraagt wel om communicatieve vaardigheden. “Je moet in staat zijn een vraag of behoefte van de klant te doorzien, soms tussen de regels door, en daar vervolgens op in te haken. Dit betekent ook in de communicatie rekening houden met het kennisniveau van de klant. Sommige zijn zelf financieel onderlegd en gedreven, of vinden het in elk geval interessant, en andere klanten totaal niet. En de ene klant benader je formeler dan de ander, dat moet je wel een beetje aanvoelen. Met als resultaat dat de klant zich gehoord en speciaal voelt.”

Nooit uitgeleerd

Een evidente, maar toch vermeldenswaardige, eigenschap van een Financieel Analist is het vermogen om verbanden te zien tussen cijfers, ook met oog op de toekomst, bijvoorbeeld in relatie tot fiscale regelingen. “Denk aan het attenderen op de energie-investeringsregelingen, wanneer de klant een warmtepomp aanschaft. Dit vraagt ook om vakinhoudelijke nieuwsgierigheid. Je hoeft niet overal alles van te weten, maar het is wel goed om alert te zijn op nieuwe ontwikkelingen en uit te zoeken welke impact die hebben op de klant.”

Die leergierigheid kan ook helpen om snel de stappen te maken in de gewenste richting. “De groei die ik zelf doormaak, is dat ik steeds complexere opdrachten doe, voor grote klanten. De diversiteit aan klanten en in moeilijkheidsgraad vind ik echt een voordeel van een kantoor als BDO. Je raakt hier gewoon niet uitgeleerd, dat kan bijna niet. Als vijfde grootste kantoor van Nederland zijn er genoeg mogelijkheden voor iedereen.”

Zelf de regie pakken

Mogelijkheden ook in alle windrichtingen, letterlijk en figuurlijk. “Bevalt de accountancy toch niet, kun je binnen deze organisatie ook iets heel anders doen. Heb je een voorkeur voor een bepaalde branche, kun je je daarin specialiseren, of doorleren. En BDO kijkt eventueel ook ‘over de vestigingen heen’ om jou te ondersteunen bij je verdere ontwikkeling. Het is wel belangrijk om daar zelf de regie voor te pakken, maar BDO denkt zeker mee, is mijn ervaring. Ik heb echt het gevoel dat mijn keuzes worden gerespecteerd en dat ik word ondersteund in wat ik wil.”

Natuurlijk is het hard werken in de accountancy, geeft Thom mee. Lachend: “Dat is ook wel algemeen bekend, hoop ik?” En juist daarom is het lekker als de sfeer op de werkvloer prettig is. Bijvoorbeeld wanneer een deadline nadert. “Eind van de maand moeten de btw-aangiften klaar zijn. Dan kan het zijn dat we even moeten doorpakken met een aantal mensen. Om zes uur even eten en dan knallen tot een uur negen à tien. Dat komt misschien niet altijd goed uit, maar het scheelt wel als je overwerkt met een gezellig team!”

Minder ‘groot’ dan het lijkt

In zijn leidinggevende functie voelt Thom wel een zekere mate van verantwoordelijkheid om een goede werksfeer te bevorderen. “We zijn hier in Roosendaal met zeventig mensen en iedereen moet zijn steentje aan die sfeer bijdragen, vind ik. Maar ik zie het wel als een van mijn taken om te zorgen dat iedereen in mijn team met plezier naar kantoor komt en aan het einde dag weer met een goed gevoel naar huis gaat. Ik zit ook in de personeelsvereniging, dus daarom heb ik dat gevoel nog meer. Vanuit die rol heb ik veel contact met collega’s van andere afdelingen om te peilen waar mensen qua ontspanning behoefte aan hebben.”

Thom hoort weleens van nieuwe collega’s of werkstudenten dat BDO veel informeler is dan ze hadden gedacht, of gevreesd misschien wel. “Ik kan me voorstellen dat deze geruststellende boodschap voor sommige mensen de drempel kan verlagen om hier te solliciteren. Ik kan daar nog aan toevoegen dat BDO intern ook veel minder ‘groot’ voelt dan het op afstand doet overkomen. Uiteindelijk hebben we in Nederland vijftien vestigingen en vanuit die locaties werken we in kleine teams, dus het voelt absoluut niet alsof je in een fabriek werkt en een nummertje bent. Integendeel!”

Hulp nodig?

Simone Smits

Stuur mij een bericht en ik help je graag verder

Stuur mij een bericht

Loop jouw droombaan niet mis!

Maak een jobalert aan en ontvang de nieuwste vacatures die bij jou passen. 

Zet jobalert aan